Sunday, 15 November 2015

5 Cara Pujuk Si Comel Makan Banyak

Assalamualaikum..

Si comel ni bila dah besar susah nak makan kan? mai kita tengok cara pujuk Si comel makan banyak..

5 Cara Pujuk Si Comel Makan Banyak



Masuk saja umur 6 bulan, wanita yang bergelar ibu mesti kalut mencari menu sesuai untuk si comel. Lagi pula ibu muda, mereka pasti akan mula mencari formula terbaik macam mana nak tarik makanan anak dengan cara yang lebih tepat. Tak perlu terlalu kawal, cukup jika anda boleh kontrol lima sudut ini ya...
1. Kenalkan makanan sihat
Pengenalan makanan pejal pada usia 6 bulan sangat penting. Biar anak-anak kenal sayur-sayuran terlebih dahulu. Kalau si kecil awal-awal terbiasa dengan rasa manis buah, si kecil cenderung menolak sayur-sayuran. Padahal khasiat daripada kedua-duanya amat penting.
2. Ibu dulu kena mula
Kanak-kanak adalah pemerhati terbaik. Mereka sangat cenderung mengikut apa yang ibu bapa lakukan. Jika ibu bapa sendiri cerewet maka anak-anak juga cenderung untuk cerewet. Jadi jangan salahkan si kecil kalau tetiba anda pun makan memilih. 
3. Ubah gaya hias makanan
Pelbagaikan gaya persembahan atau hiasan pada makanan. Jadikan makanan lebih ceria dan berwarna-warni. Kalau rajin, ibu boleh aturkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam setiap sajian anak. Buat depan matanya sambil kenalkan perkataan baru, ini lebih menarik bukan?
4. Kawal pengambilan cecair
Tidak kira daripada sumber susu atau minuman anda kena tolak tepi. Sebab kalau si kecil kenyang dengan air sahaja, itu yang buat si comel menolak untuk makan. Ingat, berikan makanan semasa anak lapar, bukan minuman!
5. Pantau khasiat pemakanan
Sumber dari karbohidrat, protein dan juga lemak perlu seimbang. Elakkan memberi si kecil dari satu sumber sahaja. Nak lagi mudah dan sihat, rujuklah piramid makanan untuk lebih peka tentang pemakanan.


AWAS!! Kenapa Anak Kita Jadi Tak Selera Makan?

Masalah utama ini disebabkan anak lebih suka makan makanan segera seperti kfc, mcdonald, pizza, makanan ringan dan lain al-maklumlah pengaruih iklan media massa yang cukup power untuk hasut anak anda makan..Tips untuk ibu bapa jangan manjakan anak dengan makanan segera ni..Alhamdulillah anak saya Ammar suka makan nasi dan senang makan sayur dan saya jarang bagi anak makan makanan segera dan minuman bikarbonat.

Sebab lain mengapa anak tak selera makan ialah :

  • Banyak sangat bermain - Kebiasaanya anak terlalu leka bermain tidak kira bersama kawan atau leka bermain games di rumah menyebakan mereka mengabaikan waktu makan. Apabila tidak makan akan memudahkan kanak-kanak jatuh sakit dan begitu juga yang lewat makan membuat perut terkejut menjadikan masuk angin.
  • Tiada kawan makan - Kanak-kanak juga suka makan berteman cuba kita tengok apabila anak kita makan bersama kawan-kawanya mesti berselera bila makan bersama. Begitu juga dengan kita sebagai satu keluarga biasakanlah kita makan bersama satu meja selain dapat berkumpul bersama ia ia juga akan diberi rahmat dan keberkatan dari rezeki yang kita makan.
  • Masalah kesihatan -  Kanak-kanak yang sedang membesar selalunya akan mengalami masalah seperti demam, batuk dan selsema. Apabila mereka sakit sekaligus kebiasaanya akan membuatkan selera makan kanak-kanak terbantut.
  • Jenis makanan dan cara masak yang sama - Kita sebagai golongan dewasa cepat berasa jemu dengan lauk yang sama inikan pula kanak-kanak begitu juga. Ibu bapa perlu kreatif dalam menyediakan makanan untuk kanak-kanak seperti warna yang menarik dan pelbagaikan cara masakan.
Bagaimana nak tambahkan selera anak anak dengan produk Shaklee.???
jawapanya adalah MEALSHAKES..!

menaikkan selera makan anak 

Mengandungi sumber protein, serta, kalsium, vitamin dan mineral penting, MEALSHAKE adalah pilihan terbaik untuk menaikkan selera makan anak dan memberikannya nutrisi yang lengkap dansempurna. Telah ramai ibu yang mencuba MEALSHAKE ini dan berjaya menaikkan selera anak mereka. Bahkan, ramai ibu-ibu yang mengatakan sejak mengamalkan mealshake ini, anak mereka jarang demam,selesema dan parut-parut luka atau kesan gigitan serangga juga hilang dengan cepat.




menaikkan selera makan anak

menaikkan selera makan anak 2


Image result for shaklee independent distributor


Berminat?? Anda boleh la hubungi & whatsapp fizah yer.. :)

"KECANTIKAN & KESIHATAN ADALAH MILIK KITA BERSAMA"
NORHAFIZAH MOHAMAD
Agen SHAKLEE area PAKA, KERTIH, DUNGUN  TERENGGANU DARUL IMAN.
H/P : 014-7937312
Email : fififizah66@gmail.com
Ig       : @fififizah_pearl

No comments:

Post a Comment