Tuesday, 8 September 2015

Ikan Selar Masak Tiga Rasa

Assalamualaikum..
Fzah nk share resepi masak 3 rasa nim yg kelmarin dulu punye... Aishh.. First time buat, debar la jgk kot x menjadi.. Klu x mnjadi malu la rse kt hubby.. Hehee

Fzah try jgk la buat dah terasa nak makan.hehee. Time nim bhn hiasan pon x ckup.. Just ade carrot je. Carrot pon jd la.jnji ade la kan??

Punya la dup dap..dup dap.. Mcm msuk tandingan la plak. Berdebar nk tgu jwapan dr juri kn. Kihkih.. Juri fizah nim siapa lg kalau bkn hubby sendiri.. Hahaa.

Alhamdulillah hubby puji SEDAP kata nye. Bg ranking A.. Mcm x ckp jew ranking dia bg tu.hahaha.. Pape pon berbunga bunga jgk la hati di puji n kena dgn selere juri fzah nim.. Makin bertambah la semangat nak masak kan.huhuu (, ")

Okeh..jom ni, resepi nya.. Resepi ringkas dpt dari mak sedara sbelah hubby..

Bahan bahan :

- 2 ekor ikan selar (fzah buat 1 ekr stgh je tkut x abis)
- 3 ulas bawang putih - potong dadu
- cili boh
- tomato blend (fizah xde tomato so tkr ngn sos tomato..hehe)
- 1 sdb sos tiram
- 2 sdb sos thai (x letak sbb kt umh xde, fazh tkr dgn sos cili. huhu)
- sedikit sos ikan
- sedikit garam n gula
- minyak utk menumis
- 1 biji bawang holland - potong dadu
- carrot - potong dadu
- tomato - potong dadu
## ikan di lumur garam n di salut kan dengan tepung jagung

Cara cara :

1. panaskan minyak untuk goreng ikan.
2. sementara tunggu ikan masak.. dalam periuk lain blh la panaskan minyak, tumis bawang putih n cili hingga naik bau.
3. masukkan tomato blend, sos tiram, sos thai, n sos ikan.
4. blh la rasa n ejas mne yg x kena dgn add on garam n gula sckup rasa.
5. akhir skali masukkan tomato dadu, carrot n bawang holland dadu.. kcau skjap..
6. dah siap, blh la tuang di atas ikan goreng tepung td..
**kalau pekat sangat blh tmbah sedikit air.



Ni ikan yg dah di salut dgn tepung jagung n di goreng..


Tadaaa..! dah siap.. blh letak kuah di atas ikan..
time nim xde tomato dadu. ckp mna yg ada je.. :)

No comments:

Post a Comment